یک تجربه شیرین در کلاس علوم

نویسنده: خانم زهرا محسنی، دبیر علوم دبستان دخترانه مهرتابان

 درس علوم همیشه برای بچه‌ها و حتی معلمین این درس بسیار جذاب است، چراکه برای تدریس همگام با پیشرفت علم، همواره می‌توان ایده‌های جدید و نو پیدا و در کلاس اجرا کرد.

 

احتمالا زمانی که ما درس می‌خواندیم برای شناخت مخلوط از آجیل و سالاد شیرازی جلوتر نرفتیم و در ذهن ما همین دو تصویر کتاب درسی به عنوان مخلوط شکل گرفته است، اما واقعیت این است که اکثر چیزهایی که اطراف ما وجود دارند به نوعی مخلوط هستند. یکی از انواع مخلوط‌ها که این روزها برای بچه‌ها بسیار جذاب و سرگرم‌کننده است و در خانه همه حداقل یکی دو مدل و رنگ از آن پیدا می‌شود «اسلایم» است. بنابراین با دانش‌آموزان کلاس چهارم تصمیم گرفتیم تا خودمان یک اسلایم خیلی خوب با مخلوط کردن مواد مختلف باهم بسازیم.

در اینترنت تعداد بی‌شماری ویدیو از ساخت اسلایم وجود دارد که در بسیاری مواقع اصلا نتیجه نمی‌دهد و صرفا یک فیلم جذاب است تا یک آموزش صحیح! به همین خاطر چند نمونه از روش‌های مختلف ساخت اسلایم به عنوان مرجع در اختیار بچه‌ها قرار گرفت و برای ساخت اسلایم الگوی خاصی مشخص نکردیم.

بعد از اولین روز در قسمت چت گروه علوم صحبت‌های بچه‌ها شروع شد:

         خانم من یک اسلایم خیلی خوب درست کردم که توانستم دورتادور اتاق را با آن اندازه بگیرم

         اسلایم من مثل سنگ سفت شد. تو چطوری درست کردی؟

         اسلایم اولی من هم خشک شد ولی دفعه دوم با کف ریش درست شد.

         و …

و این گفتگوها در طول هفته در بین دانش‌آموزان ادامه داشت و بدون نیاز به دخالت من خودشان در حال راهنمایی و ایده دادن به یکدیگر بودند و این یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های کار بود.

 

جلسه بعد در کلاس اسلایم‌ها نشان داده شد و هرکدام درباره نحوه ساخت، اشکالاتی که با آن برخورد کرده بودند و… صحبت می‌کردند، در این بین یکی از بچه‌ها که نتوانسته بود اسلایمش را درست کند مواد را در کلاس آورده بود و در تلاش بود تا همزمان که صحبت دوستانش را می‌شنود اسلایم خودش را درست کند و به نتیجه برساند، دوستانش هم در این بین مدام راهنمایی می‌کردند تا مطمئن شوند که نتیجه درست را بگیرد و در نهایت در پایان کلاس لبخند رضایت از ساخت یک اسلایم خوب روی لب آن دانش‌آموز نشست و تصمیم گرفت تا روش ساخت اسلایم را به بقیه دوستانش در فامیل هم یاد بدهد.

بالاترین لذت در این پروژه همکاری و همیاری بچه‌ها باهم و کشف راه حل‌های درست به کمک خودشان بود.

 

نمونه‌هایی از فیلم ساخت اسلایم دانش‌آموزان در قسمت پروژه‌های سایت قابل دسترسی می‌باشد. ( به زودی…)

4 8 رأی
امتیاز کاربران
اشتراک
با خبر شدن از
guest
2 دیدگاه
قدیمی‌ترین
جدیدترین دارای بیشترین رأی
Inline Feedbacks
نمایش تمام دیدگاه‌ها
عاطفه محمدزاده
عاطفه محمدزاده
3 سال قبل

خدا قوت دوست عزیز و پرتلاشم …خواندن تجربه ی عالی شما حس و حال خوب کلاس تان را به من منتقل کرد …همیشه موفق و پویا باشید 💐

صادق جلایی فر
صادق جلایی فر
3 سال قبل

از نزدیک شاهد این جریان یادگیری بودم و بازخوردهای خانواده ها و بچه ها بسیار خوب بود. پروژه ای فعال و تعاملی و براساس علایق بچه ها