ثبت نام ابتدایی دخترانه منطقه 1

ویژگی های یک مدرسه‌ی ابتدایی خوب چیست؟

مدرسه خانه‌ی دوم ماست! این جمله ایست که از کودکی به همه‌ی ما آموخته شده و هیچ‌گاه از یاد نبرده‌ایم. اما برای فراهم شدن بستر تربیت فرزندان به بهترین نحو  هم  خانه و هم  مدرسه نیازمند ویژگی‌هایی‌ست، تا امکان تحصیل و رشد همه جانبه‌ی دانش‌آموزان را فراهم آورد. انتخاب مدرسه‌ی خوب به خصوص ثبت نام ابتدایی دخترانه منطقه 1، همیشه یکی از دغدغه‌های مهم والدین در زمینه‌ی تربیت فرزندانشان بوده و هست.

چه کودکی آماده ثبت نام ابتدایی دخترانه یا پسرانه است؟

لازم است قبل از پرداختن به ویژگی‌های یک مدرسه‌ی خوب، در مورد کودک آماده‌ی ورود به مدرسه صحبت کنیم.

کودک شش هفت ساله چه ویژگی‌هایی دارد؟ در دنیای ذهنی او چه می‌گذرد؟ او دنیای پیرامون خود را چگونه تفسیر می‌کند؟ به عنوان  پدر و مادر، مربی، ناظم، مدیر و سیاست‌گذار آموزشی چقدر کودک را می‌شناسیم و چگونه می‌خواهیم با او در محیط مدرسه و خانه ارتباط داشته باشیم؟

کودکان در سنین 6 الی 11 سالگی دارای ویژگی‌های خاص فکری، روحی، روانی، جسمی و عاطفی هستند. کودکان این دوره را با ورود به دبستان آغاز می‌کنند. در انتهای این دوره نیز تغییرات مهم روانی و جسمانی روی می‌دهد که نگرش‌ها، ارزش‌ها و رفتار کودک را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این دوره سن گرایش به گروه است به همین جهت روانشناسان این دوره را سن همانندسازی نامگذاری کرده‌اند. کودک، همچنان که رشد می‌کند در هر دوره ویژگی‌های عاطفی معینی پیدا می‌کند که او را با دوره‌های قبل یا بعد متفاوت می‌سازد. کودکان در این دوره مرتب در حال جنب و جوش هستند و لحظه‌ای آرام و قرار ندارند. این قبیل واکنش‌ها اغلب نزد بزرگسالان به صورت ناخوشایند تعبیر می‌شود در حالی که نشانه‌ی سلامت، شادی و سازگاری کودکان است.

اما موضوع اصلی، شاید شما هم در آستانه سال جدید تحصیلی به این فکر افتاده باشید که کدام مدرسه ابتدایی بهتر است؟ چگونه ثبت نام ابتدایی دخترانه منطقه 1 را انجام دهم؟  اصلا نکند مدرسه‌ای که فرزندم را در آن ثبت نام کرده‌ام آن‌طور که باید مناسب نیست؟ نکند پایه‌های آموزش و تربیت فرزندم در مدرسه، سست بنا شود؟ موارد زیر را می توان بخشی از معیارهای مهمی دانست که مدرسه‌ی خوب برای تعلیم و تربیت فرزند شما باید دارا بوده و از آن به عنوان استانداردی در انتخاب و تصمیم نهایی خود برای محل آموزشی فرزندان، بهره ببرید. 

چه مدرسه‌ای برای ثبت نام ابتدایی دخترانه منطقه 1 مناسب است؟
چه مدرسه‌ای برای ثبت نام ابتدایی دخترانه منطقه 1 مناسب است؟

مدرسه‌ی خوب، نقطه آغاز رشد و اندیشه‌سازی است. اگر هنوز فرزندتان را ثبت نام نکرده اید و یا ثبت نام کرده‌اید و می‌خواهید مدرسه‌ی انتخابی‌تان را بسنجید تا خیالتان آسوده شود، این مطلب را تا انتها بخوانید. در این نوشته سعی داریم راه‌هایی برای سنجش یک مدرسه خوب برای ثبت نام ابتدایی دخترانه تهران و دیگر شهرها به شما معرفی کنیم.

معیارهایی برای ثبت نام ابتدایی دخترانه تهران و پسرانه

✔ یک معیار ثابت برای مواردی که ممکن است تغییر کند در نظر نگیرید. مطمئن باشید هیچ مدرسه ‌ای وجود ندارد که تمام‌ خواسته های شما را تامین کند. ضمن این که در طول زمان همان طور که طرز فکر و متدهای تربیتی شما تغییر خواهد کرد. مدارس را نیز افرادی اداره می‌ کنند که خود مدام در حال تغییرات فکری، مالی، جسمی و روانی ‌هستند. به دنبال اصول و مبانی ثابت در مدرسه باشید. روش ها باید تغییر کنند.

✔ ایجاد دلبستگی و تعلق خاطر به مدرسه، همکلاسی‌ها، مربیان و دیگر کارکنان مدرسه، نقشی مهم در آرامش روحی و روانی کودک، در روزهای آغازین و به طور کلی پایه اول تحصیلی دوره‌ ابتدایی دارد.

✔ عبور از نقش سنتی مدرسه یعنی آموزش صرف و رشد مهارت‌هایی مانند خواندن و نوشتن، و توجه بیشتر به پرورش روان و تکامل انسان.

✔ توجه به تفاوت های فردی: دانش‌آموزان از طبقات گوناگون اجتماع با فرهنگ‌ها، اعتقادات و آداب و رسوم خاص خانواده‌های خود به یک مکان آموزشی قدم می‌گذارند. درنتیجه، شیوه‌ی برخورد و رفتار آموزگار و مربی با توجه به روحیات و خلق و خوی آنان باید متفاوت باشد.

معیارهای انتخاب مدرسه برای ثبت نام ابتدایی دخترانه تهران
معیارهای انتخاب مدرسه برای ثبت نام ابتدایی دخترانه تهران

✔  توجه به فلسفه‌ی تعلیم و تربیت: هدف آموزش و پرورش تنها تعلیم دروس و دیگر مطالب فکری نیست بلکه به طور کلی پرورش جسم و روان مدنظر است. برآوردن نیازهای تحرکی، اجتماعی و روانی کودک قسمت عمده ای از تربیت او را شامل می‌شود که از عوامل بسیار مهم پرورش کودک است.

✔مدرسه خوب همیشه معلم خوب دارد. حتی اگر محیط مدرسه و ابزارهای تعلیم و تربیت، معمولی و سنتی و غیر فناورانه باشد، اما کادر آموزشی مجرب و کارآزموده در مدرسه مشغول به کار باشند، احتمالا یکی از ویژگی‌های مهم و کلیدی یک مدرسه خوب را در این مکان آموزشی پیدا کرده‌اید. اگر مدرسه مورد نظر شما، کادر آموزشی عاشق دارد، حتما به فهرست انتخاب های شما اضافه شود.

آن چه که موفقیت اصلی فرزند شما را در ۹ ماه تحصیلی تضمین می‌کند، معلم خوب است. معلم خوب، فقط فردی با مدرک دکتری در فلان رشته نیست. معلمی، یک حرفه و یک هنر است و نیاز به تجربه و آموزش دارد. معلم خوب، معلمی است که خود نیز معلم خوب داشته و آموزش خوب دیده است. معلم خوب در یک مدرسه خوب، ضامن موفقیت خواهد بود.

✔ حال خوب دانش آموزان: هنگام تعطیل شدن مدرسه‌ای که در نظر دارید کودکتان را در آن ثبت نام کنید، بایستید و خارج شدن دانش آموزان را تماشا کنید. حالشان را بسنجید و ببینید به گونه‌ای به نظر می‌رسد که انگار از قفس آزاد شده‌‌اند یا حال مسافر سرخوشی را دارند که از سفر باز می‌گردد. همچنین از مسئولین مدرسه اجازه بگیرید تا داخل مدرسه را زمانی که دایر است، ببینید. به زنگ تفریح‌ و کلاس‌ ها توجه کنید. اگر به دلایل غیرموجه این اجازه را ندادند، وقت آن است که به آن مدرسه شک کنید.

اگر در راهرو دانش آموزانی را دیدید که بیرون از کلاس‌اند و کسی به آنها رسیدگی نمی‌کند، مطمئن باشید این مدرسه ضعف مدیریت دارد.

در راهروها قدم بزنید. اگر صدایی از کلاس‌ها بیرون نمی آمد و تنها صدای معلم‌ها شنیده می‌شد، به این معناست که همه چیز دارد به بچه ها دیکته می‌شود و آنها را مثل سرباز بار می ‌آورند. اما اگر از کلاس ‌ها سر و صدای بچه ‌ها می‌آمد و کسی هم تذکر نمی‌داد، به این معناست که مشغول فعالیت هائی لذت‌بخش هستند و یادگیری واقعی اتفاق می افتد .

خودتان را جای فرزندتان بگذارید. آیا چیدمان کلاس درس، راهروها، حیاط، رنگ بندی کلاس ها و فضای  آموزشی و معماری فضای آموزشی، المان های زیباشناسی و جذابیت سازی را دارد؟ آیا از این که در این محیط هستید، احساس لذت می کنید؟ آیا دوست دارید دوباره به این مکان برگردید؟ آیا در اطراف مدرسه،‌ کارخانه یا کارگاهی پر سر و صدا هست؟ آیا مدرسه، وسط یک خیابان شلوغ یا نزدیک اتوبان است؟ آیا این مجموعه، فضای سبز دارد؟

✔ استفاده از روش های جدید: مدرسه‌ای پیدا کنید که معلمانش علاوه بر گچ و ماژیک، از فیلم، نمایش، نقاشی، انواع کار دستی، کتاب، مجله هم برای یادگیری استفاده کنند.

برای ثبت نام ابتدایی دخترانه تهران، مدرسه‌ای پیدا کنید که فعالیت‌ در آن جمعی و گروهی باشد تا بچه ‌ها فعالیت انفرادی نداشته باشند و با هم رقابت نکنند. به این ترتیب یاد می گیرند اصول و قواعد کار تیمی چیست و در بزرگسالی چگونه باید با دیگران کار کنند.

✔ امکانات مناسب و فعال: آزمایشگاه، کتابخانه، سالن اجتماعات و امکانات رفاهی را با دقت رصد کنید. این مکان‌ها باید محل کشف و فعالیت باشد نه یک فضای مجهز و بزرگ که در آن خبری نباشد و خاک بخورد.

✔ عاری از رقابت و مقایسه‌های آسیب زا: اگر روی تابلو‌ی اعلانات و دیوار، اسم و عکس همه‌ی دانش آموزان بود، نشانه‌ی خوبی است. اما اگر تنها رتبه ‌های اول تا سوم را در معرض دید قرار داده بودند، به این معناست که فضا، فضای مقایسه‌ دانش آموزان است.

✔ تابلوی افتخارات مدارس متوسطه را به خوبی تماشا کنید. اگر تمرکز بر آزمون‌‌های کمک ‌آموزشی ‌یا سهم شان از پذیرفته شدگان کنکور (آن هم بدون ذکر رتبه و دانشگاه‌) بود، از آن‌ها بترسید. چرا که آن‌ها دانش آموزان را ابزار رشد و ترقی خود می‌دانند.

معمولا افتخارات خاص و ویژه‌ی هنری یا ورزشی دانش آموزان ارتباط چندانی به مدرسه ندارد. این موفقیت‌‌ها حاصل برنامه‌ ریزی خانواده‌ و کلاس‌های بیرون است نه مدرسه. کافی است مدرسه به دانش آموزان بها دهد و تشویق‌‌شان کند.

✔تعریف جایگاه منطقی برای تشویق و تنبیه: از خانواده‌ دانش آموزان بپرسید فرآیند تنبیه و تشویق‌ چگونه است؟ اگر مدرسه ای باشد که به دانش آموزانش “باج” می‌دهد تا صدای پدر و مادر درنیاید، اصلا در آن ثبت نام نکنید. اما اگر چتر حمایتشان باز است و در عین حال دانش آموز را مسئولیت‌پذیر تربیت می کنند، شک نکنید که گزینه ی خوبی است.

✔ توجه به همکاری مدرسه و خانواده: از والدین دانش آموزان بپرسید آیا انجمن اولیا و مربیان‌ مدرسه فعال است یا خیر؟ اگر این انجمن میان گود بود و فعال و موثر  عمل می‌کرد، این اطمینان خاطر برایتان ایجاد می شود که پس از ثبت نام و در صورت بروز مشکل، حرف یا نظر شما شنیده می‌شود.

ثبت نام ابتدایی دخترانه مهرتابان
ثبت نام ابتدایی دخترانه مهرتابان

✔ صلاحیت های مدیر: از مدیر مدرسه‌ای که قصد ثبت نام ابتدایی دخترانه یا پسرانه را دارید بپرسید که این حوالی مدرسه‌ دیگری را پیشنهاد می‌کند؟ اگر بر اساس ویژگی و توانمندی های فرزند شما مدرسه ای را معرفی کرد، بدانید آدم قابل اعتمادی است و مدرسه‌‌اش را دو دستی بچسبید. اما اگر مدرسه دیگری را قبول نداشت و یا بی اهمیت دانست، شما هم به مدرسه‌‌اش اهمیت ندهید.

✔ اجتناب از تبلیغات: تنها به شهرت مدرسه بسنده نکنید. برخی نان‌ اسمی که از گذشته باقی مانده را می‌خورند و برخی دیگر هم هزینه کرده‌اند و تبلیغات خوبی انجام داده‌اند. پیشنهاد می‌کنیم شما تنها با معیارها و اصول تربیتی خود پیش بروید. فراموش نکنید بسیاری از همین مدرسه‌‌های بی اسم و رسم، محل پرورش انسان های بزرگ و شکل گرفتن خاطره‌ های ماندگار بسیاری از محصلین خود شده‌اند.

امیدواریم این مطالب به شما در انتخاب مدرسه فرزندتان و ثبت نام ابتدایی دخترانه تهران منطقه 1 و دیگر مناطق کمک کند. اگر شما نیز در این زمینه تجربه ای دارید ، با ما در میان بگذارید.

 

مقالات مرتبط