ثبت نام پیش دبستانی دخترانه تهران

ضرورت و ویژگی های یک پیش دبستانی خوب

این روز‌ها والدینی که کودک شش ساله دارند، ممکن است نگرانی‌هایی را احساس کنند. آن‌هایی که فرزندشان را در دوره‌ی پیش‌دبستانی ثبت‌نام کرده‌اند، احتمالاً  دچار تردید می شوند و با خود فکر می کنند که آیا فرستادن او به پیش‌دبستانی ایده خوبی است؟ آیا فرزندشان آمادگی لازم برای حضور در این دوره را دارد و می‌تواند بهره‌ای از آن داشته باشد؟ از طرفی، برخی والدین هم ممکن است درگیر اصل ماجرای فرستادن یا نفرستادن فرزندشان به پیش‌دبستانی باشند. پیش دبستانی دخترانه مهرتابان برای راحتی ذهن شما به این سوالات پاسخ می‌دهد. واقعیت این است که همه‌ی این نگرانی‌ها طبیعی است. چند سالی هست که از اجباری شدن ثبت نام پیش‌دبستانی دخترانه تهران در کشور ما صحبت می‌شود، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. با وجود این، آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا برخی از متخصصان از ضرورت اجباری شدن آن صحبت می‌کنند؟ 

پیش دبستانی، فرصت آماده شدن برای یک دبستان خوب

برای بسیاری از کودکان اولین تجربه‌ی جدا شدن از والدین همزمان با ورود به مدرسه شکل می گیرد. اولین جدایی در هر سنی که روی دهد، کودک را مضطرب می‌کند. از طرفی در اول دبستان، مدارس، موظف به پیگیری برنامه آموزشی مشخصی هستند که به آن‌ها اجازه نمی‌دهد بیش از یکی دو هفته زمان، برای تطبیق کودکان با شرایط مدرسه صرف کنند؛ بنابراین کودکانی که تجربه‌ی جدا شدن از والدین را ندارند دچار اضطراب شده و ناچار به تحمل فشار بیشتری در ماه‌های ابتدایی مدرسه هستند و گاهی خاطره تلخ آن ‌روز‌ها تا سال‌ها با کودک باقی می‌ماند. پیش‌دبستانی می‌تواند کمک بسیار خوبی در آماده شدن کودک برای حضور در محیط مدرسه باشد و فشار ابتدای سال تحصیلی در پایه‌ی اول را به شدت کاهش دهد. تک‌ فرزند بودن، محدودیت در روابط با دیگر کودکان و نداشتن کودکان هم‌سن در اقوام از مسائلی است که بسیاری از کودکان این روز‌ها در حال تجربه آن هستند. 

ثبت نام پیش دبستانی دخترانه مهرتابان
ثبت نام پیش دبستانی دخترانه مهر تابان

در نتیجه برخی کودکان بیشتر با بزرگسالان سر و کار دارند و تجربه‌ی زیادی در برقراری رابطه با کودکان دیگر و دوست‌یابی ندارند. به همین دلیل ثبت نام پیش‌ دبستانی دخترانه یا پسرانه می‌تواند به کودکان کمک کند تا در محیطی غیررسمی، از حمایت بیشتر مربی بهره ببرند و در کلاس‌هایی با تعداد کودکان کمتر، دوست‌یابی را تجربه و در این زمینه مهارت کسب کنند. توجه کنید که در سال اول دبستان، اضطراب اغلب کودکان بعد از پیدا کردن دوست کاهش می یابد و محیط مدرسه به فضایی دوست‌داشتنی برای آن‌ها تبدیل می‌شود. چه کودکانی که سابقه مهد دارند و چه آن‌ها که تا این سن در خانه بوده‌اند با رفتن به پیش‌دبستانی می‌توانند از این نظر نفع ببرند. مهد‌های کودک به صورت معمول آزادی‌های زیادی به کودکان می‌دهد و متناسب با سن آن‌ها توقع زیادی از کودکان برای رعایت برخی مسائل از جمله: محدودیت زمان تغذیه، حضور در رأس ساعت مقرر، همراه نبردن وسایل اضافی به مهد کودک و… ندارند. با این حال و در بیشتر پیش‌دبستانی‌ها به صورت پلکانی به کودکان آموزش‌های لازم داده می‌شود و از آن‌ها توقع می‌رود که بتوانند با این محدودیت‌ها تطابق یابند.

ثبت نام پیش دبستانی دخترانه تهران و پسرانه
ثبت نام پیش دبستانی دخترانه تهران و پسرانه

بنابراین کودکانی که تجربه‌ی پیش‌دبستانی دارند با سهولت بیشتری می‌توانند با قوانین مدرسه کنار بیایند. مقطع پیش‌دبستانی فرصتی است تا کودکان علاقه‌شان به یادگیری را نشان دهند و دانش کلی و توانایی لازم برای کنار آمدن با دیگران و علاقه به کشف جهان را گسترش دهند. در حالی‌که پیش‌دبستانی دوره‌ی انتقالی مهمی به پایه های ابتدایی است، اما مهم است که کودکان، هم چنان کودک باشند. آماده کردن کودکان در پیش‌دبستانی به این معنی نیست که باید زمان بازی آن‌ها صرف آموزش آکادمیک شود و آن‌ها را مجبور کنیم که بر مهارت‌های پایه اول تسلط پیدا کنند یا بر آزمون های استاندارد تکیه کنیم تا موفقیت کودکان را بسنجیم.

برنامه آموزشی پیش‌ دبستانی دخترانه و پسرانه شامل برنامه هایی همچون خوردن میان وعده، زنگ تفریح و فعالیت های گروهی و فردی به علاوه‌ی فعالیت‌هایی است که ما به صورت سنتی آنها را «آموزشی» می‌دانیم.  پیش‌دبستانی‌هایی که از نظر رشدی برای کودکان مناسب هستند، رشد عزت نفس، هویت دینی و فرهنگی، استقلال و نقاط قوت فردی کودکان را تقویت می‌کنند. کودکان در پیش‌دبستانی از طریق حمایت گرم و دلسوزانه می توانند کنترل رفتار خود را رشد دهند. در این مرحله، کودکان مشتاق به یادگیری و بسیار کنجکاو هستند. لذا مربیان با به وجود آوردن پیش زمینه‌ای قوی در آموزش و رشد کودکان می‌توانند به بهترین شکل کودکان را در رشد فیزیکی، هیجانی و هوشی شان یاری دهند.

وقتی صحبت از فرستادن کودکان به پیش‌دبستانی می‌شود، بسیاری از والدین با نگرانی، اعلام می‌کنند که انتخاب یک مرکز خوب و قابل اطمینان برای آن‌ها دشوار است. گاهی این نگرانی آن قدر شدید است که والدین عطای فرستادن کودک به پیش‌دبستانی را به لقایش می‌بخشند و ترجیح می‌دهند خود را در موقعیت انتخاب قرار ندهند! توجه به نکاتی که در ادامه مطرح می‌شود، می‌تواند به شما کمک کند تا راحت‌تر برای ثبت نام پیش دبستانی دخترانه تهران یا پسرانه مناسب پیدا کنید یا اگر او را جایی ثبت‌نام کرده‌اید در صورت دیدن این شرایط، به آن مرکز بیشتر اعتماد کنید.

نکاتی برای ثبت نام پیش دبستانی دخترانه و پسرانه

✔ اولین نکته‌ای که در ثبت نام پیش ‌دبستانی باید به آن دقت کنید این است که از ثبت‌نام فرزندتان در مرکزی که مجوز آموزش و پرورش ندارد، خودداری کنید. توجه داشته باشید که مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌هایی که از بهزیستی مجوز دارند، امکان ارائه خدمات رسمی در قالب پیش‌دبستانی را ندارند و تنها زمانی که مجوز جداگانه از آموزش و پرورش دریافت کنند، می‌توانند خدمات رسمی پیش‌دبستانی را براساس سرفصل‌های تعیین شده ارائه کنند.

✔ پیش از فرستادن فرزندتان به پیش‌دبستانی روی اهدافی که از فرستادن او به این دوره دارید، تمرکز کنید. گاهی اوقات والدین انتظاراتی نادرست از این دوره دارند و البته گاهی اوقات نیز برخی مراکز با تبلیغ‌های اغراق‌آمیز و اشتباه، به این موضوع دامن می‌زنند. توجه کنید که نوآموزان قرار نیست در این دوره خواندن یا نوشتن فرا بگیرند، حفظ کردن اشعار متعدد، ارزشی ندارد. یادگیری زبان دوم نیز در این زمان توصیه نمی‌شود. اما به جای آن تقویت مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی از موضوعاتی است که باید مورد توجه باشد. پرورش خلاقیت، تقویت اعتماد به نفس و آشنایی با محیط مدرسه از جمله دیگر اهدافی‌ست که در این دوره باید مدنظر قرار گیرد.

 

پیش دبستانی دخترانه مهرتابان تهران
پیش دبستانی دخترانه مهرتابان تهران

✔ باید مطمئن شویم که آموزش در پیش دبستانی‌ها با تفریح و سرگرمی همراه است و بهتر است نگاهی به فلسفه‌ی آموزشی مجموعه از طریق برنامه‌های آن بیندازید. آیا رویکردی بر پایه‌ی تفریح دارند؟ آیا تاکیدی بر آموزش خیلی جذاب و راحت برای بچه ها وجود دارد؟

✔ البته داشتن یک فلسفه‌ی مستمر آموزشی بر پایه تفریح و سرگرمی به تنهایی کافی نیست. دست یافتن به متدهای آموزشی اهمیت دارند. استفاده از اسباب‌بازی، شعر، داستان، نمایش در کنار یک متد آموزشی به رشد کودک کمک خواهد کرد.

✔ توجه به متدهای آموزشی یا ایدئولوژی پیش دبستانی ها بسیار مهم است ولی اگر کارکنان به خوبی آموزش ندیده باشند و واجد شایستگی کافی برای انجام وظایف‌شان نباشند همه چیز هدر خواهد رفت. 

یک راه خوب برای اطمینان از اینکه موسسه پیش دبستانی فرزند شما کارکنان شایسته دارد این است که شخصا با آنها دیدار داشته باشید. یک موسسه پیش دبستانی ممتاز قبل از ثبت نام دانش آموز در موسسه، بازخوردهای متقابلی را بین مربیان و والدین بچه ها تنظیم خواهد کرد.

پیش دبستانی دخترانه منطقه 1 تهران
پیش دبستانی دخترانه تهران

✔ نظم، نظافت، ایمنی: در بازدید از پیش‌دبستانی به سرویس بهداشتی و نظافت محیط توجه کنید، آیا فضای بازی داخل سالن و حیاط ایمن هست؟ آیا فضای کلاس صمیمانه هست و نور کافی دارد؟

✔ نمونه کار‌های هنری و کاردستی بچه‌ها را که ممکن‌ست به دیوار زده شده باشد، بررسی کنید. اگر همه‌ی کار‌ها شبیه هم هستند و نکته‌ی متفاوتی ندارند، یعنی خلاقیت بچه‌ها مورد توجه نیست.

به عنوان مثال با ثبت نام پیش دبستانی دخترانه تهران، دخترتان با مواد آموزشی یا دیگر بچه‌ها بازی و کار کند و دیگر مجبورنیست به صورت بی‌هدف برای مدت طولانی در جایی سرگردان بنشیند.

کودکان به فعالیت های مختلف در طی روز دسترسی دارند، مثل ساختن بلوک ها، بازی نمایشی، کتاب‌های مصور، رنگ‌ها و دیگر مواد و اسباب بازی های میزی مثل لگوها، پازل ها. در نتیجه همه کودکان در یک زمان یک کار واحد را انجام نمی‌دهند.

✔ مربیان در زمان های متفاوت در طول روز با کودکان به صورت منفرد، در گروه‌های کوچک و با تمام اعضای گروه کار می‌کنند؛ آنها زمان را فقط با یک گروه صرف نمی‌کنند.

✔ کلاس با کارهای هنری کودکان تزیین می‌شود، کودکان در تجارب هر روزه خود اعداد و الفبا را یاد می گیرند. کشف دنیای طبیعی گیاهان و حیوانات، آشپزی کردن، رهبری کردن و سرو میان وعده، همگی فعالیت‌های معناداری برای کودکان هستند.

✔ برای کودکان پروژه‌هائی تعریف شده و بر روی آن‌ها کار می‌کنند و زمان زیادی در اختیار دارند تا بازی و اکتشاف کنند. پر کردن برگه‌های کاری اولویت کاری آن‌ها نیست.

✔ کودکان در هر روزی که هوا مناسب باشد اجازه دارند که در محیط بیرون بازی کنند. هیچ وقت نباید این نوع بازی را فدای آموزش آکادمیک کرد

✔ مربی در طی روز برای کودکان کتاب می خواند و نه فقط در زمان داستان گروهی.
برنامه آموزشی برای کودکانی که از دیگران جلوتر هستند و همچنین کودکانی که نیاز به کمک بیشتری دارند تعدیل می‌شود. چون کودکان در پیش زمینه و تجارب‌شان با یکدیگر متفاوت هستند. آن‌ها یک مطلب را در یک زمان به صورت مشابه و با سرعت مشابه یاد نمی گیرند.

✔ کلاس ها باید متنوع بوده و برنامه آموزشی بر طبق علایق و پیش زمینه های کودکان، متفاوت باشد.

کلاس‌هایی که برای کودکان از نظر تکاملی مناسب هستند یک وجه اشتراک دارند؛
تمرکز بر روی رشد همه جانبه‌ی کودک

موفق باشید