مهارت ارتباط با نوجوانان در والدین

برقراری ارتباط با نوجوانان در والدین یک مهارت است که باید آن را تقویت کنید. انتقاد کردن، بیشتر باعث بروز خشم و عصبانیت در نوجوان ها می شود و آن ها را نسبت به ارزشمند بودن خودشان به شک می اندازد. به همین دلیل، مکالمه‌ی خود را با جملات منفی شروع نکنید، از قبیل: من از دست این رفتار تو خسته شدم، دیگر باید بنشینیم و در این مورد صحبت کنیم!

در تمام مدت مکالمه، صادق باشید و از انتقاد بیش از حد خودداری کنید. آگاهانه تلاش کنید که در ارتباط با نوجوان خود، مثبت باشید و به خاطر داشته باشید که از رفتار انتقاد کنید، نه خود شخص.

آیا برای نوجوانتان سخنرانی های طولانی می کنید، طوری که او برای جواب دادن فرصت کمی داشته باشد، یا اصلا فرصتی نداشته باشد؟ 

یک ارتباط خوب، لازمه اش یک مکالمه ی دو طرفه است و نوجوان باید احساس کند که برای ابراز عقاید فرصت کافی دارد، حتی اگر شما با آن عقاید موافق نباشید. پس قبل از این که منصفانه به حرف های آن ها گوش کرده باشید، فوری نظرشان را رد نکنید. نظر خودتان را برایشان تشریح کنید، اما موعظه و سخنرانی نکنید.

آیا بعضی وقت ها در گرما گرم مخالفت با نوجوانتان، جیغ و فریاد هم می کشید؟ فریاد کشیدن، در هر رابطه‌ی جدی‌ای، ایجاد اختلال می کند. صدایتان را پایین بیاورید. با این روش احتمالا نتیجه بیشتری به دست می آورید و کار بیشتری انجام می دهید. باید بدانید که در کدام مهارت های ارتباطی نیاز به پیشرفت دارید.

آیا هر وقت که خودتان برای صحبت کردن آمادگی و تمایل داشتید، بدون در نظر گرفتن حال و وضع نوجوانتان در آن لحظه، اصرار می‌کنید که با او صحبت کنید؟ اگر بعضی وقت ها جواب‌هایی از این قبیل می شنوید که: بابا الان وقت خوبی برای حرف زدن نیست، من الان دارم برای امتحان فردا درس می خوانم. دراین صورت باید در زمان بندی های خود تجدید نظر کنید.

اگر خیلی از این مثال‌های ذکر شده به نظرتان آشنا می آید، ممکن است بخشی از اختلال روابط در خانواده ی شما، تقصیر شما باشد‌.

چند اصل کلی برای داشتن ارتباط بهتر با نوجوانان

به منظور فهم بهتر نسبت به دیدگاه ها و عقاید نوجوانتان سوال هایی از او بپرسید و سعی کنید علت احساسات فعلی او را بفهمید. در عوض، موقعی که افکار خودتان را برای او توضیح می دهید، از او بخواهید صبور باشد.

برقراری ارتباط با نوجوانان توسط والدین
برقراری ارتباط با نوجوانان توسط والدین

روی هر لغتی که به کارمی برید دقت کنید تا هیچ سوء تفاهمی ایجاد نشود. نوجوان ها برای فرار از قوانین والدین، دنبال هر نوع سوراخ گریز و مفر ممکن می گردند، در این شرایط بهتر است به جای این که آن ها را به خاطر این رفتار سرزنش کنید، خودتان سعی داشته باشید حرف های کاملا دقیقی به آن ها بزنید.

مثلا اگر می خواهید دخترتان بعد از جلسه ای که در مدرسه دارد، تا ساعت پنج به خانه برگشته باشد، بهتر است به او یک پیام دقیق را منتقل کنید و مثلا بگویید تا ساعت پنج خونه باش. نه این که یک جمله‌ی کلی بگویید ، مثل این جمله : حتما قبل از تاریک شدن هوا بیا خونه. در مورد جمله‌ی اول احتمال اشتباه و سردرگمی کمتر است. در ضمن دلیل خوبی هم داشته باشید که چرا ساعت پنج را انتخاب کرده اید و این دلیل را برای او توضیح دهید .

تا جایی که امکان دارد، دنبال موقعیت هایی برای تشویق و تایید نوجوان باشید. او حتما باید بداند که شما به موقعیت تحصیلی و یا موفقیتش در امور فوق برنامه و از همه مهم تر، به خود او به عنوان یک انسان، افتخار می کنید.

نوجوان‌ها حتی در زمان هایی که بیشترین سرکشی و طغیان را دارند، نگران هستند که مبادا والدین شان را نا امید یا عصبانی کنند و علت همه این ها این است که می ترسند عشق والدین شان را از دست بدهند. در نتیجه، بیشتر کنجکاوی ها و تجربیات طبیعی خود را مخفیانه انجام می دهند تا مبادا توسط بقیه ی اعضای خانواده، که همیشه در کنارشان بوده اند، طرد شوند.
با نوجوان خود به عنوان یک فرد برابر صحبت کنید؛ کسی که عقایدش برای شما ارزش دارد. از صحبت کردن با تکبر و با لحن آمرانه و دستوری خودداری کنید؛ و یا طریقه ی دستور دادن را یاد بگیرید. 

بلند و آهسته بودن صدایتان و شیوه ی ارتباط برقرار کردن با نوجوان خود را دقیقا مورد توجه قرار دهید. آیا پرخاشگرانه، طلبکارانه و یا منفعلانه نیست؟

 

 

 

0 0 رأی
امتیاز کاربران
اشتراک
با خبر شدن از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
نمایش تمام دیدگاه‌ها