فعالیت‌های حوزه سلامت روان و جسم در مدرسه‌ی مهرتابان

توجه به سلامت روانی و جسمی دانش­ آموزان از ابتدای تاسیس مدرسه دخترانه مهر تابان، همواره یکی از اهداف اصلی در چشم ­انداز این موسسه بوده و برنامه‌هایی را در راستای بهبود آن دنبال می نماید.

 در این مقاله به قسمتی از فعالیت­‌های مدرسه مهرتابان در این حوزه می‌­پردازیم.

1)تقویت کارکردهای اجرایی: کارکردهای اجرایی یکی از مؤلّفه‌­های مهم در بهبود سلامت روان است که به رشد شناختی کمک می‌­نماید.

کارکردهای اجرایی در قسمت­‌های عملکرد، رفتار، انتخاب، بازخوردها و … کاربرد دارد.

بهبود این کارکردها در چند محور مورد توجّه است:

کلاس باشگاه مغز: در این کلاس از طریق فعالیت­‌های مداد-کاغذی و فعالیت­‌های عملی مانند گلدوزی، بازی‌­های شناختی و ….،  به بهبود حافظه­‌ی کاری(کمک به اولویت بندی و …)، بازداری(کمک به کنترل خشم و…)، انعطاف پذیری شناختی(کمک به سازگاری و …) و سایر کارکردها کمک می‌­شود.

عملکرد دانش ­آموزان در این فعّالیّت‌­ها به صورت مداوم در قالب پیش آزمون و پس آزمون بررسی شده و در صورت نیاز، نقص‌­های فردی با کمک خود دانش ­آموز، معلّم راهنما و خانواده پیگیری و رفع خواهد شد.

دراین بررسی‌­ها به ویژگی­‌های رشدی هرگروه سنی، شرایط خانوادگی و … توجه می‌­شود تا حلّ مساله، روند درست و کامل­تری را طی نماید.

علاوه بر کلاس باشگاه مغز، معلّمین دروس مختلف با کمک کارشناس، در طرح درس­هایشان از فعّالیّت­‌هایی که به رشد این مولّفه­‌ها کمک می­کنند، بهره برده‌­اند.

کارگاه کارکرد اجرایی: در این کارگاه­‌ها معلمین در خصوص نحوه‌­­ی بهبود این کارکردها در دانش­ آموزان و خودشان آموزش دیده و همچنین خانواده­‌ها در جریان این مسیر قرار می­گیرند.

2) تقویت مهارت­های زندگی: مهارت­های زندگی، توانایی­های فرد را در حوزه­ی بهبود روابط بین فردی و میان فردی تقویت می­نماید. با تمرین و تقویت این مهارت­ها فرد قادر می­شود در حل مسائل و مشکلاتی که در ارتباط با خود(شناخت خود) و ارتباط با دیگران، در انتخاب و تصمیم گیری، کنترل هیجان و استرس و مسئله­های زندگی اجتماعی و فردی دارد به سطح قابل قبولی از توانمندی و تسلّط دست یابد و در عبور سلامت از چالش­های زندگی با کمترین آسیب عبور کند. به این منظور کلاس­های هفتگی با طرح درس­‌های تحت نظارت کارشناسان این حوزه برگزار می­‌گردد.

3) طرح خودگردان: در مهرتابان، تمرکز مدرسه در جهت رشد یافتن و تسلّط در ساحت­های یادگیری شبکه­ای، ایجاد زمینه در جهت توانمندی فرد در ارائه و انتقال مطلب به دیگران و توانمندسازی او در عضویت موثّر در کار تیمی در جهت تحقق اهداف تیم است. در این طرح، با تفویض مسئولیّت­های مختلف به دانش­آموزان در قالب کار تیمی، چنین توانمندی­هایی تقویت می­گردد.

نشست­های کلاسی، تن آرامی در زمان خواب و در آغاز بعضی کلاس­ها، مشاوره­های فردی و خانوادگی و …. نیز از جمله سایر فعالیت­های مدرسه است که به بهبود سلامت روان کمک می نمایند.

 

از آن جایی که جسم و روان تاثیرات مستقیمی روی یکدیگر دارند، مدرسه چهار زنگ در هفته را برای پرورش سلامت جسمانی دانش­ آموزان  اختصاص داده است.

این کلاس­ها شامل کلاس­های رزمی، ورزش، یوگا و بازی(حرکتی- فکری) می­‌باشد.

همچنین دانش آموزان به صورت فصلی از نظر شاخص‌­های سلامت جسمانی مانند قد و وزن، سلامت دندان، بینایی و وضعیت ابتلا به پدیکلوزیس مورد بررسی قرار می­گیرند.

علاوه بر این برگزاری جلسات متعدد توسط کارشناسان مربوطه در زمینه­‌ی اصلاح سبک زندگی(خواب کافی- ورزش- تغذیه – …) و بالا بردن آگاهی مادران، در تکمیل این فرایند موثر است.

در ادامه به بخشی از فعّالیّت این کلاس­‌ها می‌­پردازیم:

1) ورزش:

دبستان: 

– دوره­‌ی اول: تقویت مهارت­‌های شناختی-حرکتی.

 – دوره­‌ی دوم: تقویت مهارت­‌های شناختی-حرکتی و مهارت­‌های اولیه­‌ی رشته­­‌های ورزشی طناب ­زنی، تنیس روی میز، دومیدانی و … .

دبیرستان:

– هفتم: تقویت مهارت­‌های شناختی-حرکتی و آشنایی با رشته‌­ی ورزشی بسکتبال

– هشتم: تقویت مهارت­‌های شناختی-حرکتی و آشنایی با رشته‌­ی ورزشی والیبال

– نهم: تقویت مهارت­‌های شناختی-حرکتی و آشنایی با رشته­‌ی ورزشی هندبال

بازی و فعالیت های سلامت جسم و روان در مدرسه دخترانه مهر تابان منطقه 1

در مهارت‌های شناختی-حرکتی تلفیقی از مهارت‌های حرکتی بنیادی و کارکردهای اجرایی(شناختی) مغز، همراه با مؤلفه­‌ها و پیش نیاز آموزشی جهت مهیا شدن برای یادگیری در سایر حوزه‌­ها مد نظر می‌­باشد.

2) یوگا:

یوگا، تمریناتی است برای اصلاح وضعیت بدن.

برخی فواید حرکات اصلاحی: کاهش دردها، درمان مشکلات جسمی، بهبود عملکرد ورزشی، افزایش اعتماد به نفس، افزایش انعطاف بدنی، افزایش قدرت و استقامت عضلانی، تسهیل انجام فعالیت­‌های روزانه و …. .

3) رزمی(کاراته):

کاراته (هنر مبارزه کردن با دست خالی) متعلّق به ژاپن که در سه بخش کیهون (تکنیک‌های پایه)،کومیته (مبارزه) و کاتا (اجرای فرم) برگزار می‌­شود.

در کاراته علاوه بر تمرینات جسمی به آموزش اصول اخلاقی (احترام، نظم،کنترل خشم و …) و اصول شناختی (آرامش، تمرکز، پشتکار و …) نیز می­‌پردازیم.

4) بازی:

در این کلاس، هدف رشد متعادل دانش ­آموزان در محورهای مختلف از طریق بازی است. به عنوان مثال به وسیله­‌ی بازی­‌هایی که حواس پنجگانه را درگیر می­‌کنند به تقویت توجه و تمرکز دانش ­آموزان پرداخته می­‌شود، با استفاده از بازی­‌های گروهی مهارت­‌های اجتماعی و حلّ مسئله بهبود می‌­یابد و با انجام بازی­‌های حرکتی، مهارت‌­های حرکتی دانش ­آموزان تقویت می­‌شود.

0 0 رأی
امتیاز کاربران
اشتراک
با خبر شدن از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
نمایش تمام دیدگاه‌ها