دریا های ایران

نویسنده: حانیه تفتی ـ

دریا چیست؟ شاید این سوأل، سوأل خیلی از ما‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها باشد. در این مقاله، جواب این سوأل داده شده. پس می‌توانید با خواندنش، جوابتان را پیدا کنید.

دریا ها گودال های پر از آبی هستند که به اقیانوس ها راه دارند. آیه ای از قرآن کریم هست که می گوید: و او ( خداوند) کسی است که دریا را برای شما رام کرد تا از آن گوشت تازه بخورید و زیوری برای پوشیدن مانند مروارید از آن استخراج کنید. و کشتی ها را می‌بینی که سینه‌ی دریا را می شکافند تا شما از فضل خدا بهره گیرید؛ تا شاید نعمت های او را به جای آورید.( سوره ی نحل،آیه ی ۱۴) در این آیه از خوبی دریا ها گفته شده و این‌که دریا ها چه نقش بزرگی را در زندگی ما اجرا می کنند. و خداروشکر، کشور ما هم از این نعمت گران بها، بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مند است. ایران، سه دریا ی بزرگ و زیبا دارد که آن‌ها، دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان نام دارند. اولین دریای زیبا، دریا ی خزر است. این دریا ی آبی رنگ، در واقع یک دریاچه است امّا به آن، دریا می گویند. از دریا ی خزر، در طول تاریخ، نام های گوناگونی گفته شده. مانند دریای گیلان، دریای مازندران، دریای قزوین و….

عمق این دریا، در برخی از نواحی به کمتر از ده متر می رسد امّا در نواحی جنوبی نزدیک به ایران، عمق آن به بیش‌تر از هزار متر می رسد. همان‌طور که گفتم، این دریا، رنگ آبی کمرنگی دارد که زیر نورآفتاب، به صورت زیبایی می درخشد.

دریا ی دوم که خلیج فارس نام دارد، با وسعت ۲۴۰۰۰۰کیلو متر مربع پس از خلیج مکزیکو و هودسن، سومین خلیج بزرگ جهان محسوب می شود. شاید سوأل “چرا به خلیج فارس، خلیج می گویند؟”تا حالا ذهن شما را درگیر کرده باشد. زیرا به پیشروی آب ها در خشکی، خلیج می گویند. و خلیج فارس دارای این خصوصیات است. این خلیج، در جنوب کشور واقع شده که ساحل این خلیج، از دهانه ی اروندرود تا امتداد بندر عباس، ادامه یافته است. شوری خلیج فارس، از دریای عمان بیشتر است. اما عمق آن کمتر از دریای عمان می باشد. به طور متوسط، ۳۰ متر عمق دارد! خلیج فارس، یکی از مهم ترین مناطق کره ی زمین است که قوم پارس، آن را دریای پارس نامیدند. این دریا، رنگ تیره تری نسبت به دریای خزر دارد و بسیار زلال می باشد.

سومین دریا که دریای عمان، نام دارد، به اقیانوس هند راه دارد که در اطراف چابهار، به حدود سه هزار متر می رسد. این دریا، مانند تمام دریا های دیگر، بزرگ و زیبا است و جزو زلال ترین دریا های جهان است. و رنگی به رنگ آسمان دارد. دریای عمان، محل تماس کشور ایران، با کشور های جنوبی آسیا هست مثلاً پاکستان، عمان و امارات این دریا، محل اتصال خلیج فارس و اقیانوس هند نیز است.

خلیج فارس و دریای عمان، بزرگ ترین زیستگاه موجودات دریایی هستند. که ماهی های تزیینی، مرجان ها، صدف ها، لاک پشت های کمیاب و پستاندارانی چون نهنگ ها و دلفین ها در آنجا زندگی می کنند. و به راحتی، از بیرون آب، دیده می شوند. که بسیار زیبا هستند. دریای خزر هم محل زندگی انواع ماهیان و پرندگان مهاجر است. که منظره ی زیبایی برای دریا به وجود آورده‌اند. که وقتی به این دریا های  بزرگ و زیبا نگاه می کنیم، تمام زیبایی‌شان وجودمان را پر می کنند و این باعث می شود که احساس بسیار خوبی پیدا کنیم.  

0 0 رأی
امتیاز کاربران
اشتراک
با خبر شدن از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
نمایش تمام دیدگاه‌ها