خلیج فارس یا دریای پارس در امتداد ایران

نویسنده :‌ هستی اخوت علویان ـ‌

برای سپاس گزاری از خدا به خاطر نعمت هایش باید نعمت هایش را بشناسیم من تلاش کردم تا دریای عمان و خلیج فارس که از نعمت های خدا هستند را بشناسم و آن ها را برای شما بنویسم .خلیج فارس یا دریای پارس در امتداد ایران، عمان، شبه جزیره عربستان قرار دارد. مساحت خلیج فارس …… است و طول آن ۸۰۵ کیلومتر و عرض آن در عریض‌ترین قسمت ۲۹۰ کیلومتر است.

خلیج فارس آب و هوای خشکی دارد. دمای آن در تابستان تا ۵۰ درجه بالا می‌رود و در زمستان تا ۳ درجه پایین می‌آید.

۲۰۰ چشمه در کف دریا و ۲۵ چشمه در ساحل آن وجود دارد. آب این چشمه‌ها از کوههای زاگرس تأمین می‌شود. آب این دریا شور است، بر خلاف دریاچه خزر که آب شیرین دارد. در این دریا بیشتر ماهی‌های زینتی وجود دارد.

خلیج فارس جزایر زیادی دارد که بیشتر آن ها متعلق به ایران است. قشم، کیش، خارک، ابو موسا، تنب بزرگ، تنب کوچک، لاوان جزو جزایر این خلیج است.

خلیج فارس دارای ۱۵۰ نوع ماهی (هلوا، قباد، شیر، شوریده، سرخو و…) صدف های خراکی و میگو است. پنج نوع لاکپشت، دلفین، کوسه، و حیوانات دیگری در این دریا وجود دارد.

۳۰ % نفت و گاز جهان از طریق این دریا حمل می شود. در کف خلیج فارس منابع عظیمی از نفت و گاز وجود دارد. خلیج فارس راه دریایی بسیار مناسب برای حمل کالا از آسیا به اروپا و آفریقا و برعکس است. خلیج فارس از شرق به دریای عمان وصل می شود. دریای عمان در قاره ی آسیا و در جنوب ایران است. این دریا از شرق به اقیانوس هند و دریای عربستان وصل می شود. در جنوب دریای عمان کشور عمان قرار دارد. طول ساحل دریای عمان در ایران از خلیج گواتر تا بندر عباس ۷۸۴ کیلومتر است گفته شده در گذشته شهری به نام عمان در کنار این دریا وجود داشته است. این دریا منبع اطلس گیتاشناسی است. 

0 0 رأی
امتیاز کاربران
اشتراک
با خبر شدن از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
جدیدترین دارای بیشترین رأی
Inline Feedbacks
نمایش تمام دیدگاه‌ها
مژگان
مژگان
4 سال قبل

هستی عزیز
نوع نگاهت به سپاسگزاری از خدا قابل تحسین است ?