تجربه زیسته

تجربه زیسته چیست؟ 

هفدهم آبان ماه در مجموعه مهرتابان گردهمایی با نام تجربه زیسته برگزار شد. و از معلمین مهرباتان دعوت به عمل آمد تا درکنار هم از آنچه در این چند ماه سخت کرونایی از اتفاقات خوب و بد تا تجربیات تلخ و شیرین که در کلاس هایشان تجربه کرده اند، صحبت کنند و گفتگویی صمیمانه و هدفمند شکل گیرد.  

در ادامه خلاصه ی چند تجربه زیسته را خواهیم داشت: 

تجربه زیسته | ایده های جالب فعال کردن دانش آموزان برای آموزش غیر حضوری

تجربه زیسته خانم محمد زاده، دبیر علوم پایه پنجم   

من سعی کردم در رابطه با طراحی طرح درس موفق از تجربیات و چند ایده انجام شده کلاس خودم صحبت کنم. و در نهایت به روشی که در ادامه توضیح داده می شود رسیدم. 

در طراحی سنارویوی تدریس خود را در جایگاه دانش آموزی که به هر دلیلی خسته و بی حوصله هست. و یا علاقه ای به این مبحث ندارد و همچنین دانش آموز پر انرژی و علاقمند به یادگیری موضوع مورد بحث قرار دادم. و در هر طرح درس سعی می کردم تا پاسخگوی همه نوع مخاطب، با هر حال روزی بوده. و موارد مختلف و زیادی در نظر گرفته شود. 

موضوع ارائه شده ی بعدی استفاده از بسترها و روش های متنوع آموزشی  بود. بطور مثال برگزاری نمایش و یا پخش فیلم و سایر روش هایی که توجه مخاطب(دانش آموز) را به خود جلب کند. برای  نمونه عنوان ” فیلمی در سینما ” برای یکی از طرح درس ها انتخاب شد. که در آن زنگ بچه ها به دلیل انگیزه ای که داشتن، بدون نیاز به صرف انرژی و از دست رفتن زمان کلاس، به موقع با دوربین های بسته و سکوت حاضر شدن. همینطور چند ایده انجام شده دیگه که زمان جلسه اجازه نداد به تفصیل توضیح  داده بشن. 

تجربه زیسته خانم یزدانی خرم، دبیر فارسی پایه هفتم  

صحبت من راجع به موضوع کار گروهی بچه ها و پروژه ادبیات اقلیمی، انواع آن، شعرا و نویسندگان مربوط به هر اقلیم بود. و اینکه بچه ها با اشتیاق بسیار این پروژه را پیگیری کرده  و به پایان رساندند. نتیجه این پروژه هم به شکل پاورپوینت در قالب چهار گروه دو نفره درone drive  گروه فارسی بارگذاری شد. 

تجربه زیسته خانم ابراهیمی،دبیر ریاضی پایه چهارم  

صحبت من در این رابطه بود که برخی از درس ها را برای بچه ها تلفیق کنیم. چون ممکن است آن مفهوم در آن درس تلفیق شده بهتر درک بشه و نتیجه بهتری هم داشته باشه. بعنوان مثال درس میلیون کلاس چهارم را با مبحث دخل و خرج اجتماعی تلفیق کردیم. که این اتفاق باعث شد دانش آموزان طی کمک به معلم اجتماعی برای تهیه لیست دخل و خرج برای خواندن عدد انگیزه بیشتری داشته باشند. 

صحبت بعدی این که به دلیل عدم وجود زمان کافی برای تصحیح تکالیف مجازی از خود دانش آموزان خواستم تا معلم شده. و هرکس یک سوال مشخص شده را حل کند. و در جایگاه یک معلم تدریس کرده و فیلم آنرا بفرستد تا بقیه هم از آن استفاده کنند. 

تجربه زیسته خانم حسینی، دبیر هنر 

اینجانب برای طراحی طرح درس های تلفیق دروس دیگر با هنر، اعلام آمادگی کردم و برای این کار بسیار مشتاق هستم. 

از آن جهت که اعتقاد دارم، درس هنر می تواند بستر بسیار تلطیف شده ی همه ی دروس و پل ارتباطی بچه ها با دروس اصلی باشد. 

از نمونه کارهای پیشین خود چند مورد را مثال زدم، از جمله: 

– مبحث تقارن در ریاضی پایه چهارم. 

– مبحث اقوام مختلف در درس مطالعات اجتماعی. 

– مبحث زمین شناسی در درس علوم 

هدف برگزاری نشست تجربه زیسته

به اشتراک گذاشتن دانش و اطلاعات کاری در هر مجموعه و سازمان می‌تواند تبعات بسیار خوبی را به دنبال داشته باشد. اگر در مجموعه کاری، تجربه، دانش و اطلاعات به درستی به اشتراک گذاشته نشود، مشکلات جدی در روند کار پیش خواهد آمد. 

در ادامه از میان بسیاری از فواید به اشتراک گذاری تجربیات به شش مورد اشاره می کنیم : 

  1. افزایش تعامل بین اعضای یک مجموعه  
  1. بهبود مهارت حل مسئله  
  1. بهبود تصمیم گیری در بحران ها 
  1. بهبود ارتباط با مراجعه کنندگان (در اینجا دانش آموزان و والدین) 
  1. از بین نرفتن تجربیات ارزشمند در گذر زمان 
  1. رشد و افرایش خلاقیت و نوآوری های مجموعه با الهام از یکدیگر 

در سلسله نشست های تجربه زیسته سعی می شود تا به کمک یکدیگر به  اهداف ذکر شده دست یابیم. 

تهیه کننده:ملیکا گیوی

0 0 رأی
امتیاز کاربران
اشتراک
با خبر شدن از
guest
2 دیدگاه
قدیمی‌ترین
جدیدترین دارای بیشترین رأی
Inline Feedbacks
نمایش تمام دیدگاه‌ها
صادق جلایی فر
صادق جلایی فر
3 سال قبل

تجربه ای فوق العاده بود

مخاطب
مخاطب
3 سال قبل

اگر جلسات ادامه داشته حتما برامون روی سایت بزارید . ممنون