نقد سفر نامه ی مارک و پلو

نویسنده: بهار مجدی ـ

سفر نامه ی مارک و پلو ، سفر نامه ای از رنگ کشور هایی چون : فرانسه، اسپانیا، لبنان، هندوستان، ایتالیا ، اتریش، ارمنستان ، کره جنوبی و ایالات متحّده اِمریکا است. این سفرنامه ی بسیار زیبا نوشته ی منصور ضابطیان است ، او این کشور ها و شهر ها را به خوبی توصیف کرده، مخصوصاً از لحاظ ظاهری .من از بخش ایالات متحّده اِمریکا خیلی خوشم آمد و با خودم گفتم : من حتماً باید به این جا سفر کنم!!! این قدرت بالای نویسنده را می  رساند که ما را به چنین فکری وا می دارد. وی ما را با فرهنگ کشور ها ، اقوام مردم و عادات مردم آشنا می کند ، مثلاً: صلح طلبی مردم  اِمریکا ، فقیر بودن مردم هند ،  امنیّت در کشور لبنان ، موزه های واتیکان،کوچک ترین کشور  دنیا ، پیتزا های ساده ی ایتالیا ، گرانی در کره و . . .   .

صداقت در نوشته ی منصور ضابطیان پیداست ،یعنی تمام مطالب را بدون اغراق بیان کرده است و این همه صداقت و روراستی آدم را به خواندن این کتاب جذب می کند. او حسّی را که داشته به ما  منتقل می کند و این قدرت بالای نویسنده را می رساند.

مهم ترین چیزی که من در این سفرنامه یاد گرفتم ، این است که هیچ کجای دنیا جای وطن انسان را نمی تواند بگیرد، این چیزی است که هر انسانی باید آن را بفهمد و وی در این کتاب آن را به ما منتقل کرده است ، من پیشنهاد می کنم این سفرنامه ی زیبا را مطالعه کنید! با آن که ونیز به گمان من حیرت انگیز ترین نقطه دنیاست… امّا همه ی این ها به یک وجب از خاک ایران نمی ارزد. باور کنید. این جمله ام را شبیه شعار های مجموعه های تلویزیونی ندانید. همه ی این ها خوب است امّا فقط برای خود آن  ها برای ما تنها دیدنش لذّت بخش است.

با آرزوی بهترین ها!

1 1 رأی
امتیاز کاربران
اشتراک
با خبر شدن از
guest
2 دیدگاه
قدیمی‌ترین
جدیدترین دارای بیشترین رأی
Inline Feedbacks
نمایش تمام دیدگاه‌ها
مژگان
مژگان
4 سال قبل

بهار جان?
جالب اینکه در نوشتن نقد کتاب به همه جوانب آن توجه کرده ای و نوع نگاهت به جایی که سفر نکرده ای برایم جالب تر و قابل تامل است چرا که توانسته ای زیبایی را در ظاهر تشخیص داده و وَهم آرمان شهر بودنِ دیگر کشور ها را در سر نپرورانی.

فاطمه سادات سنايى
فاطمه سادات سنايى
4 سال قبل
پاسخ به  مژگان

خیلى جالب بود و خیلى دوست داشتم خیلى هم زیبا بود??
نوع نگاهت را خیلى دوست داشتم واقعا عالى بود??
ممنون عزیزم