گزارش اردوی مهندسی پایه پنجم – 1 اسفند 1401

در سال گذشته مهرتابان اردوهای علمی و تفریحی زیادی برگزار کرد که در ادامه قصد داریم شما را در یکی از این اردو‌های علمی تفریحی که با عنوان اردوی مهندسی پایه پنجم برگزار شده است، با خود همراه کنیم.

در یک عصر بهاری دختران پنجم مهرتابان، کلاس علوم خود را در حیاط برگزار کردند.
حتما یادتان هست وقتی دانش آموز بودید این خبر که کلاسمان در حیاط برگزار می‌شود چه شور و شوقی در دل‌ها به پا می‌کرد!
آن روز و آن کلاس و آن دانش‌آموزان هم از این قاعده مستثنی نبودند و با قلبی سرشار از شوق و شور خود را به حیاط رنگی مهرتابان رساندند. حیاط همان حیاط بود اما …!
همین اما، کلی علامت سوال شد در چشم‌های بچه‌ها چرا که چیز‌های عجیب و غریبی که تا الان فقط عکسش را دیده بودند به سقف و در و دیوار آویزان بود و البته چنتایی هم روی زمین افتاده بود.

اردوی آموزشی مهندسی دبستان دخترانه مهر تابان
بلند کردن گونی برنج با استفاده از اهرم در اردوی دانش آموزشی مدرسه دخترانه مهرتابان

اردوی مهندسی کلاس پنجم دبستان دخترانه مهرتابان رسما شروع شد.
قرار بود هر کدام از بچه‌ها کاغذ و خودکاری کنار دستش باشد و هر آنچه که می‌بیند و با دستانش لمس می‌کند را یادداشت کند. همه باهم سراغ فعالیت‌ها می‌رفتیم و بعد از توضیح خانم معلم هر کس با دستان خودش فعالیت را انجام می‌داد و از دیدن نتیجه چشم‌هایش پر از هیجان می‌شد.

گزارش نویسی دانش آموزان در اردوی آموزشی مهندسی مدرسه دخترانه مهرتابان

نوبت به فعالیت دوم رسید، فعالیتی که حرکتی‌تر بود و همه بچه‌ها را به صف کرد. دو تاب از سقف آویزان شده بود، یکی با دو قرقره و دیگری با یک قرقره. سر طناب متصل به قرقره و تاب را همه باهم گرفتیم، اولین نفر صف روی تاب نشست.

یک دو سه!
طناب را کشیدیم و نفر اول صف در حالی که روی صندلی تاب نشسته بود از زمین فاصله گرفت. همه هیجان زده شده بودند و با ذوق فریاد می‌زندند! آرام آرام طناب را رها کردیم تا نفر اول صف پایش به زمین برسد و روی تاب دیگر که به دو قرقره متصل بود بنشیند. چقدر راحت‌تر بود! خیلی کمتر تلاش کردیم و خیلی سریع‌تر و راحت‌تر از حالت قبلی پاهایش از زمین جدا شد و فریاااااد…
به نوبت روی تاب‌ها نشستیم و از زمین جدا شدیم …

همه دوست‌داشتند این فعالیت حالا حالا ها ادامه داشته باشد و دوباره و چندباره روی صندلی تاب بنشینند اما دو فعالیت دیگر که بنظر هیجان انگیز می‌آمدند ما را صدا می زد. خانم معلم همه را به یک میان وعده سالم دعوت کرد تا خستگی‌ها در برود و برای فعالیت‌های بعدی آماده شویم.

استفاده از اهرم برای بلند کردن دانش آموزان در اردوی آموزشی
اردوی آموزشی مدرسه مهرتابان منطقه یک

اما اینجا اردو مهندسی‌ است و حتی خوراکی‌هایش هم پر از نکته‌های آموزنده!
برای بریدن گوجه‌ها و هویج‌های داخل ظرف میان وعده سلامت دو چاقو داشتیم که یکی به راحتی از پس گوجه‌ها بر میآمد و دیگری خیلی سخت حریفش می شد! خانم معلم پرسید فکر می‌کنید علت این تفاوت چیست؟ اصلا فکر می‌کنید اساس کار چاقو چیست؟
همگی با دقت به چاقو‌ها نگاه کردیم و دلایلی که به ذهنمان می‌رسید را روی کاغذ‌هایمان یادداشت کردیم.
چطور تا به‌حال به چاقو‌ها دقت نکرده بودیم؟ واقعا عجیب نیست؟

مهمتر از برگزاری هر اردو، ارزیابی اردو توسط کارشناسان آن است. این که اردو با چه هدف و انگیزه ای برگزار شده؟ چه فرد یا افرادی آن را طراحی کرده اند؟

علوم کلاس پنجم
درس های کارها آسان می شود 1 و 2

 

تجربه و شواهد علمی نشان می دهد زمانی که فراگیران مفاهیم و موضوعات را با حواس ( بدنشان ) حس و تجربه می کنند یادگیری، عمیق تر و ماندگار تر خواهد بود.

در طراحی این اردو تلاش شده است بچه ها مفاهیم مرتبط با ماشین های ساده را در فضای نشاط آور و برانگیزاننده کشف و درک کنند.

در ارتباط با اهداف دیگر این اردو نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اهداف جزیی:

آشنایی عملی با اجزای ماشین های ساده و کاربرد آنها

اهداف آموزشی:

1. با نمونه هایی از ماشین های ساده (اهرم – سطح شیب دار – قرقره – چرخ و محور و پیچ) آشنا شود.

2. با ارائه ی مثال و شواهد نشان دهد که مفهوم این که ماشین ها کارها را ساده می کنند، به درستی درک کرده است.

3. مواردی از کاربرد اهرم ها در زندگی روزمره را ارائه دهد.

4. برای ساده کردن احتمالی بعضی از کارها (بالا رفتن، حمل بار و …) روش مناسب پیشنهاد کند.

دانش آموزان و معلم علوم کلاس پنجم 

5 1 رأی
امتیاز کاربران
اشتراک
با خبر شدن از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
نمایش تمام دیدگاه‌ها